Gotuj z Wojciechem

piątek, 17 maja 2013

Gnocchi z pieczonymi szparagami

przepis

W kolejnej odsłonie zabawy z trzema składnikami padło na szparagi, ser i jajko. Moim wyborem stało się połączenie delikatnych zielonych szparagów z włoskimi kluskami w aromatycznym sosie serowym. Szparagi zapiekane w szynce nie tracą wilgoci pozostając soczyste, nie wymagają również solenia - sama szynka jest wystarczająco słona. Przy kupnie szparagów zwróćcie uwagę na końcówki - nie powinny być mocno zdrewniałe - oraz główki - powinny być zamknięte. Powinny być jędrne i nie łamać się przy wyginaniu. Gdy kupujecie z wyprzedzeniem to należy przechowywać je w chłodnym miejscu. Ser pleśniowy dowolny, mój wybór padł na ukochaną gorgonzolę. Można ją dostać również w delikatniejszej wersji Cremoso którą bardzo polecam.


  • 200g szparagów
  • 100g szynki dojrzewającej
  • 300g ziemniaków
  • 100g mąki
  • 1 jajko
  • 100g sera pleśniowego
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżka mąki
  • 200 ml mleka
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • 1 łyżeczka szałwi suszonej
  • sól morska
  • pieprz

Ziemniaki gotujemy w mundurkach, odcedzamy i odstawiamy do lekkiego ostygnięcia. Następnie obieramy ze skóry i ugniatamy, doprawiamy solą do smaku, dodajemy 100g mąki i jajko. Wyrabiamy ciasto krótko - jedynie do połączenia składników. Dzielimy na dwie części i z każdej tworzymy podłużny wałek. Ostrym nożem tniemy na kawałki. Wodę zagotowujemy i wrzucamy kluseczki, gotujemy 2-3 minuty aż wypłyną na powierzchnię.


Szparagom odcinamy zdrewniałe końcówki i zawijamy w szynkę dojrzewającą. Wstawiamy do pieca nagrzanego do 180 stopni, skrapiamy oliwą i pieprzymy. Pieczemy około 20-30 minut w zależności od grubości szparagów.


Na patelni rozgrzewamy masło, dodajemy szałwię i po chwili mąkę, następnie wlewamy zimne mleko i mieszamy. Gdy sos zacznie gęstnieć dodajemy pokruszony ser pleśniowy, gałkę i ugotowane gnocchi. Trzymamy na ogniu aż ser się rozpuści. W razie potrzeby możemy sos rozrzedzić dolewając mleka. Szparagi kroimy ukośnie w pół i wykładamy na talerz w towarzystwie gnocchi w sosie. Można przyprawić dodatkowo świeżo zmielonym pieprzem oraz solą morską.



przepis


Koniecznie zobaczcie też co przygotowała cała rzesza wspaniałych blogerów w składzie: Bartoldzik, Maggie, Wiera, Dobromila, Siaska, Mirabelka, Martynoosia, MalgosiaZ, Panna Malwinna, Siankoo i Ania.

10 komentarzy:

  1. ale smakowite :) robiłam kiedyś gnocchi ze szparagami, ale bez szynki i sera tylko z masłem szałwiowym. Kurczę, myślę że powinnam wypróbować Twoją wersję... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ja lubię Twoje pomysły. Ostatnio robiłam zapiekane gnocchi z gorgonzolą. Te szparagi jako dodatek do kluseczek to strzał w dziesiątkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. pyszne danie przygotowałeś, bardzo lubię gnocchi ale rzadko je przygotowuje, teraz mam na nie straszną ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy to zielone jest ścianą? Piękny kolor :)
    Nie spadłam na to, by zawinąć szparagi w szynkę. To wydaje się oczywiste, ale jakoś... umknęło mi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja się troszkę boję serów pleśniowych, ale na takie danie skusiłabym się bez wahania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niesamowicie pyszne, ten zestaw mnie uwiódł, zrobię w najbliższym czasie koniecznie!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny przepis, przepyszności :)

    OdpowiedzUsuń